Happy Daze

14 Jul

photo (9)Today has been the kind of day I’ve been looking forward to since Easter. My exams are over, my work deadlines have been met and the whole summer now lies ahead of me, as vast and unending as the Danish horizon, and I am happy right down to my bones.

photo (4)I started today with yoga on the beach. I don’t know if it’s simply because my interest in yoga has grown since I started my first class back in September, and as a result I’m just more aware of yoga events, but suddenly there seems to be yoga happening everywhere at the moment. Whatever it is, I know a sign from the cosmos when I see one!

photo (5)Up until now, I’ve always done my yoga practice inside (mostly because of the Danish winter weather!), but this summer I’ve been attracted to yoga on the beach in the beautiful town of Kerteminde and yoga in Munke Mose park in Odense. These are two very different locations, but the act of doing yoga in the fresh air, under a (mostly) blue sky with a raft of other likeminded ladies (and a token man here and there) really takes it to another level.

photo (6)When I got home from yoga this morning, I felt so refreshed and energised I then took myself off for a run. After a break of a year or so, I started running regularly again back in the spring with the aim of nothing more than to enjoy it and to try and maintain a basic level of fitness. It’s been going well and is also a great balance to all the mental activity required by my studies. I’ve never tried running after yoga before, but today those 5 kilometres just melted away. Suffice to say, this will not be the last time I do a yoga-run combo!

photo (7)As if that wasn’t enough, I followed up my run with a leisurely walk with the dog, and as I sat down to my lunch once we got home it occurred to me that I actually felt relaxed. For the first time in months. There were no nagging thoughts of things that I still needed to do, or deadlines that were looming or projects that needed attention. I had the luxury of time, and I had spent that time on doing things that make me feel good. I’ve often heard people say that you need to look after yourself before you can be of use to anyone else, and I think there’s something in that. I’ve been so focused on my exams that for the last while my life has been on standby in one way or another.

photo (8)But now with the whole summer stretched out before me, it feels like at last I can hit ‘play’. Maybe I’m just getting an endorphin high from all the sunshine and exercise, but it’s a great feeling to be happy in my own skin again – and have the time and energy to enjoy it. Every last minute.

Sunset

En skønne dag

I dag har været en af den slags dage, jeg har glædet mig til siden påske. Eksamenerne er slut, jeg har mødt alle mine arbejdsdeadlines, og hele sommeren ligger nu foran mig – lige så umådelig og uendelig som den danske horisont, og jeg er glad helt ind til benet.

Jeg startede dagen med yoga på stranden. Jeg ved ikke, om det er, fordi min interesse for yoga er vokset, siden jeg startede på mit første yoga-hold i september, og at jeg, som resultat, er blevet mere opmærksom på yoga-arrangementer, men det virker, som om der pludselig er yoga over det hele for øjeblikket. Hvad det end er, genkender jeg et tegn fra kosmos, når jeg ser det!

Indtil videre har jeg altid lavet yoga indendørs (for det meste på grund af det danske vintervejr!), men denne sommer er jeg blevet fristet af yoga på stranden i den flotte by Kerteminde og yoga i Munke Mose i Odense. Disse to steder er meget forskellige fra hinanden, men det at lave yoga i den friske luft under en (for det meste) blå himmel sammen med en række ligesindede damer (og en enkelt mand hist og pist) løfter det til et helt andet niveau.

Da jeg kom hjem fra yoga i morges, følte jeg mig så forfrisket og fuld af energi, at jeg var nødt til at løbe en tur. Efter at jeg havde holdt en pause i cirka et år, begyndte jeg igen at løbe regelmæssigt tilbage i foråret kun med det formål at nyde det og prøve at vedligeholde et grundlæggende niveau af fitness. Det har gået godt, og det at løbe er også en god modvægt til al den hjerneaktivitet, mine studier kræver. Jeg har dog aldrig prøvet at løbe direkte efter yoga før, men i dag smeltede de 5 kilometer bare væk. Tilstrækkeligt at sige, at det ikke bliver sidste gang, jeg laver en yoga/løb-kombination.

Som om det ikke var nok, fulgte jeg op på mit løb med en adstadig gåtur med hunden, og da jeg endelig satte mig ned for at spise frokost, gik det op for mig, at jeg faktisk følte mig afslappet. For første gang i mange måneder. Der var ingen plagende tanker om ting, jeg burde lave, eller deadlines, der truede, eller projekter, som krævede min opmærksomhed. Jeg havde den luksus af god tid, og jeg havde brugt den tid på at lave ting, som fik mig til at være glad. Jeg har hørt folk sige, at man er nødt til at passe på sig selv, før man kan være til gavn for andre, og jeg tror, at dét er der noget i. Jeg har været så fokuseret på eksamenerne, at mit liv i de sidste måneder på en eller anden måde har været på standby.

Men nu – med hele sommeren foran mig – føler jeg endelig, at jeg kan trykke på ‘play’-knappen. Måske er det bare, at jeg får en endorfin-kick af al det solskin og motion, men det føles godt at være lykkelig i min egen hud igen – og at have tid og energi til at nyde det. Hvert eneste minut.

Leave a Reply

